måndag, september 22, 2008

Spara och Fredrik.



Kommer ni ihåg serien "Spara och Slösa" från tidningen Lyckoslanten? Antagligen inte. Hursomhelst, syftet med serien var att lära barn att ta hand och förvalta sina pengar väl. Detta illustrerades i serien av den sparsamma, präktiga Spara och den slösaktiga, köplystna Slösa. Slösa tänkte kortsiktigt och kastade bort sina pengar på nöjen och konsumtion, medan Spara istället sparade sina pengar till en framtida bra investering.

Jag är på alla tänkbara sätt Slösa just nu. Har ett brinnande behov av att kasta pengar på allt som är onödigt och tänker mig inte riktigt för. Vilket inte är bra. Inte bra alls. Planen jag har för att förändra detta beteende är att skapa en privat budgetmall. För att få en bra översikt på inkomst i relation till utgifter. Det behövs och det är veckans mål.

Eller, veckans riktiga mål är att klara mig igenom veckan - dag för dag - tills det att lönen kommer. Med enbart -13 kr på kontot så känns det som en rejäl utmaning. Sa jag att mitt namn är Slösa? :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Måste säga att ansiktet på bilden var väl sådär likt, men kroppen var "spot on" ;)

Anonym sa...

haha! Jag minns så väl Spara och Slösa. Jisses. Slösa är cool å Spara är en tönt, visst? VIsst är det så Fredrik? Annars är mitt liv inne på fel spår... Emma