onsdag, augusti 08, 2012

Sherlock Granberg.

Jag bläddrade igenom ett annonsblad från Expert för några dagar sedan, varpå en produkt fångade mitt intresse. En digital engångskamera från Vivitar. Jag upprepar: DIGITAL engångskamera.




















Genast blev jag fundersam. Principen bakom en vanlig analog engångskamera har jag inga problem med. En kamera av modell enkel/billig, där vissa delar enbart kan brukas en gång innan det att kameran blir oanvändbar. Men en digital motsvarighet lät vid första anblick helt ologiskt.

Visst det är en enkel kamera. Med VGA-upplösning (640x480), sparsamt med funktioner och teknik som har några år på nacken. Men skillnaden mellan analog och digital bildhantering är stor, så att man - som produktnamnet antyder - enbart skulle kunna använda kameran vid ett tillfälle kändes märkligt. Vilket var ett inspel till vidare research.

På Experts hemsida finns det ingen information alls om produkten. På Vivitars hemsida hittar jag produkten (vissa skillnader i design, men exakt samma tekniska specifikation). Dock under produktkategorin "Beginner Cameras". INTE under produktkategorin "Disposable digital cameras" eller "Single-use digital cameras".













Med detta i bagaget tog jag på mig min "Janne Josefsson"-mask (har inte alla en sån?) och ägnade sedan timmar, dagar, ÅR till att ställa Expert till svars för detta. Eller så gjorde jag en enkel Google-sökning. Ni väljer själva vad ni vill tro på.

På Experts Facebooksida hittade jag följande inlägg:













Ett mycket lustigt - och direkt felaktigt - beslut. Det tycker då jag iallafall. Varför inte bara kalla det för en digital nybörjarkamera?

Inga kommentarer: